info[a]pppars.com
۰۲۱-۲۶۴۰۱۰۱۲

( ۱۵ الی )

رزوه در پیچ و مهره

رزوه

در این مطلب می خواهیم به شناسایی رزوه در پیچ و مهره ها بپردازیم.

رزوه ها را با شمارش تعداد آنها در یک اینچ اندازه می گیرند. رزوه ها در سیستم متریک با یک فاصله بین دو رزوه مجاور (گام) به میلیمتر اندازه گیری می شوند. شابلون های رزوه نیز برای این منظور وجود دارد که رزوه های آن با رزوه های پیچ درگیر می شود و برای اندازه مختلف رزوه ها شابلون های مختلفی وجود دارد.

بعضی از رزوه ها درشت بوده و شیارهای عمیقی دارند و جهت کارهای متنوعی مورد استفاده قرار می گیرند. نوع دیگر آن ریز بوده و دارای شیارهای باریک می باشند.

پیچ های رزوه ریز فقط برای شرایط ویژه ای که استفاده از پیچ های رزوه درشت صحیح نمی باشد، به کار می روند. برای مثال وقتی قطعات پیچ های رزوه ریز به هم متصل می شوندانطباق بیشتری وجود داشته و لقی کمتر است.

استاندارد

استانداردهایی در مورد رزوه های پیچ و مهره ها وجود دارد که توسط استاندارد امریکن نشنال (ANSI) تعیین شده است. این استانداردها براساس فاکتورهایی مانند گام (زاویه)، رزوه ها، عمق ریشه و ایجاد تلرانس و سمبل های کلاسیک (2B,1A) طراحی شده اند. اطلاعات ANSI در مورد رزوه های پیچ یونیفاید نیز صادق است. به توضیحات زیر در مورد رزوه های متریک دقت کنید.

آیا تا کنون پیچی را دیده اید که بصورت زیر توصیف شده باشد :

1/2-20UNC2A*30

احتمالاً این حروف و اعداد برای شما نا مفهوم خواهد بود. شکل زیر در فهمیدن آن ها به شما کمک خواهد کرد. اگر رزوه های پیچ از نوع ریز باشند علامت UNC با UNF جایگزین خواهد شد. در نشریات قدیمی تر ممکن است شما به عبارت UNC(UNF)1/2-20NC(NF) برخورد کنید. عبارت NC(NF) نشان دهنده رزوه امریکن نشنال درشت و یا ریز می باشد که روشی ابتدایی برای شناسایی رزوه ها بوده است. اما از تجدید نظر آن در سال 1948 استاندارد ANSI جایگزین استاندارد پیشین آمریکن نشنال شد. نام دیگر رزوه های درشت با استاندارد US مشخص شده و رزوه های ریز به عنوان رزوه های SAE شناخته می شدند.

رزوه های متریک

شکل زیر نشان می دهد که چگونه ابعاد مختلف پیچ های متریک با حروف و اعداد مشخص و شناخته می شوند.

 

رزوه در پیچ و مهره

پیچ های مهره خور و پیچ های خودکار عموماً دارای رزوه های راست گرد می باشند و این به معنی آن است که در هنگام بستن در یک مهره یا قطعه کار در جهت عقربه های ساعت می گردند.

 

رزوه در پیچ و مهره

پیچ های مهره خور، پیچ های خودکار و مهره های چپ گرد به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند. یک گیره دستی ابزاری است که در آن هر دو رزوه راست گرد و چپ گرد وجود دارد.

 

رزوه در پیچ و مهره

پیچ ها در استانداردهای ISO 898-1 و مهره در استاندارد ISO 898-2 طبقه بندی می شوند. در این استانداردها مطالبی در مورد طبقه بندی گروه کیفی، میزان بارهای کششی براساس گروه کیفی، آنالیز مواد، نحوه نشانه گذاری گروه کیفی و تست های مربوطه می شود.

 

—– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —–

برگرفته از کتاب اتصالات

مؤلفین : مهندس مهدی افقی – مهندس نادر بیرامی طارونی – مهندس نوید نظری

—– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —–

پیشگامان پیچ پارس تولید کننده انواع مختلف پیچ و مهره با کیفیت در صنعت ایران