info[a]pppars.com
۰۲۱-۲۶۴۰۱۰۱۲

( ۱۵ الی )

رزوه یونیفاید اینچی و متریک ISO

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

رزوه های اینچی یونیفاید و متریک ISO

منشاء پیدایش رزوه های مارپیچ موازی مشخص نمی باشد. اما آنچه که از تاریخچه آن معلوم است مدل های نخستین رزوه ها دارای تنوع شکلی وسیعی بوده است. در اوایل سال 1840 مردی انگلیسی به نام Sir Joseph Whitworth  اولین رزوه استاندارد را تولید کرد. رزوه 55 درجه با پای دنده شعاعی که با همین اسم به عنوان استاندارد بریتانیا (British Standard) نیز پذیرفته شد. به مدت بیش از یک قرن نیز این استاندارد مورد استفاده قرار می گرفت. البته در این رابطه دیگر کشورها به روش خودشان عمل کردند. تنها پس از سه سال از معرفی رزوه ویت ورث، مردی آمریکایی به نام William Sellers نوع جدیدی از رزوه ها با زاویه دنده 60 درجه را معرفی نمود. Sellers فهمید که اندازه گیری رزوه ها با زاویه دنده 55 درجه سخت و دشوار است. طرح او در نهایت به عنوان استاندارد آمریکا (American Standard) پذیرفته شد.

مجمع بین المللی

در پی مبهم آمیز بودن مسأله استانداردها، مجمعی بین المللی در سال 1898 در سوئیس گرد هم آمدند و در نهایت دندانه متریک S.I (System International) را به عنوان رزوه استاندارد معرفی نمودند. کشورهای اروپایی زیادی این استاندارد را به عنوان استاندارد ملی خود در رابطه با رزوه ها انتخاب نمودند. در سال 1948 ، به منظور استاندارد سازی تولید که به عنوان مشکلی آزار دهنده برای  متفقین در طی جنگ جهانی دوم تبدیل شد. کشورهای آمریکا، کانادا و انگلستان توافق کردند که رزوه پیچ یونیفاید (Unified Screw Thread) را به عنوان رزوه استاندارد در میان خود بپذیرند.

دندانه استاندارد یونیفاید توسط استاندارد آمریکایی B1.1-1949 تعریف می شود که شکل و اندازه این دندانه نیز در واقع به همان اندازه و شکل دندانه آمریکایی 60 درجه بود که قبلاَ از آن یاد شد.

تفاوت رزوه های ایزومتریک و یونیفاید

(اتصالات سری “AN” هنوز مورد استفاده قرار می گیرند و حروف اختصاری به کار رفته در آن برگرفته از نیروی هوایی دریایی (Air Force-Navy) می باشد. نه از اول کلمات American National. اتصالات AN از رزوه های یونیفاید استاندارد در ساختمان خود استفاده می کنند). در رزوه ها با اندازه یکسان، تفاوت های موجود اغلب در لقی ها و تلرانس های مجاز ملموس تر می باشند. این تغییر و تعدیل در شکل رزوه ها به منظور رسیدن به استحکام خستگی بالا، لقی پای دندانه بیشتر و آسانتر نمودن عمل مونتاژ انجام می گیرند. علاوه بر این، استاندارد جدید یونیفاید و رزوه ایزومتریک هر دو دارای اندازه و شکل اصلی یکسان می باشند که در اندازه های استاندارد خود تنها در قطر و گام با هم متفاوت می باشند.

رزوه یونیفاید

در مواردی که تلرانس رزوه های ایزومتریک و یونیفاید بر روی همدیگر هم پوشانی داشته باشند، این دو با همدیگر سازگار خواهند بود.

رزوه های ایزومتریک و یونیفاید هیچگاه نباید با همدیگر چفت شوند ولی در بعضی از از رزوه ها قابلیت سازگاری وجود دارد.

شرکت Allmetal Screw Product

شرکت Allmetal Screw Product در کاتالوگ خود تعداد 319 نوع رزوه استاندارد یونیفاید را معرفی نموده است که دارای محدوده قطری از 0.06 اینچ (1.5 mm) تا 6 اینچ (152 mm) و محدوده گام از 80 دندانه در هر اینچ (tpi) (Thread Per Inch) (گام mm 0.3175) تا tpi 4 (گام mm 6.35) می باشند. هریک از این نوع رزوه ها در حداقل دو دسته انطباقی قابل استفاده می باشند. رزوه های متریک در 332 نوع می باشندکه در محدوده قطری از mm 1 (“0.03937) تا mm 300 (“11.81) و محدوده گام از mm 0.2  (tpi 127) تا mm 6 (tpi 4.23) می باشند.

در رزوه های متریک نیز، هر یک از انواع آنها در بیش از یک درجه تلرانس قابل استفاده می باشند. تبدیل گام با اندازه متریک می تواند گاهی سردرگم کننده باشد.

—– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —–

برگرفته از کتاب رزوه ها ، پیچ ها و اتصالات – راهنمای طراحی و تولید.

نوشته : Woodrow Chapman

ترجمه : مهندس ولی قلیزاده

—– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —–

پیشگامان پیچ پارس تولید کننده انواع مختلف پیچ و مهره با کیفیت در صنعت ایران[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]