info[a]pppars.com
۰۲۱-۲۶۴۰۱۰۱۲

( ۱۵ الی )

کاربرد پیچ ساختمانی در سازه های فلزی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

اتصالات پیچ ساختمانی و مهره در ساخت سازه ها

      در این مقاله قصد داریم به کاربرد پیچ ساختمانی در سازه های امروزی بپردازیم. چند دهه ای است که استفاده از پیچ و مهره های ساختمانی به نحو چشمگیری افزایش یافته است. به طوری که در گذشته تنها در ساخت سوله های صنعتی، سازه های مورد استفاده در صنایع نفت و گاز و مجتمع های پتروشیمی شاهد این سازه ها بودیم. اما امروزه پیچ ساختمانی در ساخت سازه های فلزی از جمله ساختمان های مسکونی، ساختمان های اداری و تجاری که در شهرها ساخته می شوند رو به رو هستیم.
در دهه های اخیر کشورهای صنعتی سازه های پیچ و مهره ای را جایگزین سازه های با ساخت جوش و پرچ کرده اند. زیرا معتقدند سرعت بالا در ساخت، نصب سازه در موقعیت های سخت و امتیازات قابل توجه دیگر که در ادامه بیان خواهیم کرد از دلایل استفاده از این سازه های پیچ و مهره ای است.

پیچ ساختمانی

اجزای تشکیل دهنده ی پیچ ساختمانی

      پیچ ها انواع مختلفی دارند که پیچ ساختمانی یک نمونه از آنهاست. این پیچ و مهره ها دارای خرید و فروش گسترده ای در سراسر جهان هستند. در اتصالات فلزی از جوش و پرچ هم استفاده می شود اما استفاده از پیچ ساختمانی متداول تر و مرسوم تر شده است. همان گونه  که در بالا بیان کردیم در نصب و اتصال سازه های فلزی از پیچ ساختمانی و اجزای دیگر همراه آن که مهره و واشر هستند استفاده می شود. پیچ ساختمانی خود به دو قسمت اصلی یعنی کله پیچ و تنه پیچ تقسیم بندی می شود.

۱_ کله پیچ

      بهتر بگوییم سر پیچ همان قسمت از پیچ است که برای باز و بسته شدن آن از آچار یا پیچ گوشتی استفاده می کنند.

۲_ تنه پیچ

      به قسمتی از پیچ که ما بین کله و رزوه قرار گرفته است تنه پیچ می گویند.

جایگزینی پیچ ساختمانی به جای پرچ و جوش

      اتصالات فولادی در چند دهه ی گذشته توسط جوش یا پرچ یا هر دو به یکدیگر متصل می شد. اما چندی بعد که استفاده از پیچ ساختمانی رواج چشمگیری پیدا کرد در سازه های فلزی استفاده از پرچ کاهش پیدا کرد. به چند دلیل که مختصر بیان میکنیم پیچ و مهره توانست جایگزین پرچ شود.
از جمله اینکه : ۱_هر پرچ باید توسط ۴ کارگر ماهر انجام شود. در صورتی که پیچ و مهره به دو کارگر برای نصب احتیاج دارد.۲_ اجرای اتصالات پیچی با سرعت بالا انجام میشود و اتلاف وقت را به طور چشمگیری کاهش میدهد. ۳_حمل پرچ گداخته از کوره تا محل نصب نسبتا خطرناک و پر سر و صدا است.

جایگزینی پیچ ساختمانی به جای پرچ و جوش

(عکس برگرفته از سایت pinterest)

مقاومت و اتصال پیچ ساختمانی

      دو نوع اتصال در این سازه ها به کار گرفته می شود. اتصال اتکایی و اتصال اصطکاکی

۱_ اتصال اتکایی

      با حرکت دادن و لغزش ورق ها بر روی پیچ ها اتصال ایجاد میشود. این نوع اتصال کیفیت پایین تری از نوع اصطکاکی دارد و پیچ ها در طولانی مدت به طور احتمالی دچار آسیب دیدگی می شوند.

۲_ اتصال اصطکاکی

      در اتصال اصطکاکی پیچ ساختمانی با آچارهای بزرگ و مخصوصی مانند آچار مدرج و یا آچارهای خاردار نصب و محکم می شوند. به این دلیل که اتصالات را با این آچار ها سفت و محکم می کنند، احتمال حرکت و تکان صفحات وجود ندارد. در این اتصال باید توجه داشت که محل پیچ و مهره با صفحه باید تمیز باشد.

انواع استاندارد پیچ ساختمانی

     پیچ ساختمانی با استانداردهای مختلفی برای استفاده ی مصرف کنندگان ارائه شده است. از جمله ی این استاندارد ها به DIN (آلمان)،ASTM (آمریکا)، ISO (بین الملل)، BSI، ANSI، IEC وAFNOR می توان اشاره کرد. که از میان این ها استاندارد DIN و ASTM مهمترین آنهاست.
پیچ ساختمانی با استاندارد های ذکر شده در بالا هم ساخته و به مصرف در می آیند اما خرید و فروش دو استاندارد ذکر شده یه ساخت آمریکا و آلمان چه در ایران و چه در جهان تقاضای بالاتری دارد.

نمایی از کاربرد پیچ ساختمانی در سازه   

نمایی از کاربرد پیچ ساختمانی در سازه

جمع بندی کلی از مزایای پیچ ساختمانی

۱_ سرعت در نصب

      در این سازه ها جوشکاری به صورت کامل حذف شده و سرعت نصب بالاتر رفته که این عمل سرعت در نصب را به طرز قابل توجهی افزایش داده، و خطاهایی که در سازه های جوشی وجود دارند را کاهش داده است.

۲_ سرعت در اجرا

      پروژه هایی که سرعت اتمام کار را در اولویت دارند از این نوع اتصال استفاده می کنند. اتصالات جوشی نسبت به اتصالات پیچ و مهره ای زمان بیشتری را صرف خود میکنند. از دیگر مزایای این سازه ها استفاده در مناطق بحران زده است که نیازمند سرعت در پیشبرد کار هستند.

۳_ کیفیت در سازه

      این سازه ها در کارخانه ها و طبق نقشه، ساخته و تمامی مراحل کار تحت نظر کنترل کیفیت اجرا می شود.

۴_ ایمنی و سلامت سازه

      کیفیت، پایداری، مقاومت در برابر زلزله یا رانش زمین و… از امتیازات قابل توجه سازه با پیچ ساختمانی است.

۵_ مقاومت سازه در برابر آتش سوزی

      در آزمایشات انجام شده، سازه های پیچ و مهره ای در دماهای بالا مقاومت زیادی نسبت به اتصالات جوشی از خود نشان داده و از خطر تخریب پایین تری برخوردار است.

۶_ جلوگیری از هدر رفت مصالح

      در سازه های پیچی این امکان وجود دارد که مقاطع مقاوم و با وزن کمتر استفاده شود. این کار استفاده از ورق در ساخت مقاطع و هدر رفت آهن آلات را به حداقل خود می رساند.

۷_ امکان باز نمودن سازه و استفاده ی مجدد

      اجزای سازه ها که با پیچ ساختمانی به هم متصل شده اند را به سهولت می توان از هم جدا و در محل دیگر مجددا به یکدیگر متصل کرد.

۸_صرفه جویی در کاهش هزینه ها

      به دلیل باز بودن دست طراح در بهینه سازی، امکان کاهش وزن سازه توسط طراح به راحتی امکان پذیر است.

۹_ شرایط جوی در محیط کار

      هنگام اتصالات جوشی درجه حرارت محیط، تهویه ی هوا و دیگر شرایط مربوطه لازمه ی کار است. در حالی که محدودیت های ذکر شده در سازه های پیچی به مراتب کمتر است.

۱۰_تقاضای جهانی

      امروزه در تمامی کشورهای اروپایی، آمریکایی و دیگر کشورهای قاره ها، سازه ها به صورت پیچ و مهره ای ساخته و به اجرا در می آیند.

منابع:  پیشگامان پیچ پارس

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]