info[a]pppars.com
۰۲۱-۲۶۴۰۱۰۱۲

( ۱۵ الی )

کاربرد پیچ شش گوش در صنعت

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

پیچ شش گوش در دنیای صنعت جایگاه ویژه و مخصوص به خود را دارد.

پیچ شش گوش یکی از اصلی ترین و مهمترین تولیدات تولیدکنندگان پیچ  و مهره محسوب میشود.

علاوه بر تمامی مزیت های قابل توجه این پیچ، حضورش در ساختار توربین های بادی حائز اهمیت است. که نقش مهمی در بهینه سازی تولید انرژی ایفا می کند.

یکی از پیچ هایی که امروزه در صنعت و پیشبرد پروژه های عظیم صنعتی کاربرد فراوان دارد پیچ شش گوش است. این پیچ بسیار قدرتمند و مستحکم از جهات زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. به پیچ آچار خور نیز شهرت دارد. این پیچ ها به دو دسته تقسیم می شوند.

پیچ های گل درشت و گل ریز. بر حسب سطح رزوه نیز پیچ شش گوش به دو دسته ی تمام رزوه و نیمه رزوه دسته بندی می شود. برای اتصال پیچ شش گوش از آچار بکس یا آچار فرانسه استفاده می کنند.

آشنایی با مفاهیم گرید های پیچ شش گوش

گرید (کلاس) 5/6 (معروف به آهن).

گرید 8/8 ( معروف به خشکه).

گرید 8/9، 10/9، 12/9 ( معروف به فولاد آلیاژی).

گرید 2A، 4A و 6B (معروف به استینلس استیل یا پیچ استیل).

این عددها در کلاس پیچ شش گوش به این معنا هستند که چه مقدار کربن در آلیاژ فولاد استفاده شده است. هر چه این میزان بالاتر باشد پیچ دارای استحکام و مقاومت بیشتری خواهد بود و در مصارف صنعتی قوی تری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بدین ترتیب پیچ های با گرید پایین در صنایع سبک ونیمه سبک و پیچ هایی با گرید بالاتر در صنایع قوی تری به کار گرفته می شوند.

انواع پیچ شش گوش

این پیچ دارای انواع گوناگونی است. که هر کدام از آنها کاربرد مخصوص به خود را دارند. مهم ترین پیچ در میان پیچ های شش گوش، پیچ آچار خور یا همان پیچ خشکه است.

۱_ پیچ خشکه

یکی از کاربردی ترین پیچ ها در میان صنایعی که با پیچ سر و کار دارند پیچ شش گوش خشکه است. که با گرید های مختلف به بازار عرضه می شود. معروفترین آنها با گرید  8/8 شناخته می شود.

این پیچ به دلیل گرید بالایی که دارد از توان مقاومتی خوبی بهره مند است. به همین دلیل در صنایع و پروژه های سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.

این پیچ شش گوش به دو حالت تمام رزوه و نیمه رزوه ( تمام دنده و نیمه دنده) به کار گرفته می شود. ناگفته نماند پیچ خشکه در مناطقی که دارای رطوبت هستند چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد زیرا مقاومت کمی در برابر رطوبت دارد و دچار خوردگی و آسیب می شود. اما در مناطق گرم و خشک مورد استفاده ی فراوان قرار می گیرد.

پیچ خشکه ی نیمه رزوه

این پیچ در صنایع گوناگون از جمله ماشین آلات و آب و فاضلاب کاربرد اساسی دارد. نیمی از بدنه ی پیچ صاف و بدون دنده و نیم دیگر دارای دنده است. آن قسمت از پیچ که رزوه ندارد توان مقاومتی بالاتری دارد. این پیچ با طول ۲۰ تا ۴۰۰ میلی متر و قطر ۶ تا ۵۰ میلی متر تولید و به بازار عرضه می شود.

پیچ خشکه تمام رزوه

تولید این نوع پیچ نسبت به دیگر پیچ ها کمتر بوده و بسته به نیاز مشتری تولید می شود. این پیچ معمولا دارای ارتفاع ۵ سانتی متر است.

۲_ پیچ شش گوش گالوانیزه کلاس(8/9، 10/9، 12/9)

از این پیچ در مکان هایی که دارای رطوبت هستند استفاده می شود. بر روی این پیچ انواع پوشش ها مانند آبکاری گالوانیزه ی سرد و گرم و…. صورت می پذیرد. در این میان برای گرید 10/9 نباید از گالوانیزه ی گرم استفاده شود. زیرا این کار سبب ترک خوردگی در سطح پیچ می شود. سایز پیچ گالوانیزه ۶ تا ۳۶ میلی متر است.

۳_ پیچ شش گوش کلاس 5/6 (معروف به آهن) این پیچ از مقاومت بالایی برخوردار نیست. جزء پیچ های مقاوم در میان پیچ های شش گوش به حساب نمی آید. موارد مصرف آن بیشتر برای اتصال قطعات فلزی و غیر فلزی سبک می باشد.

۴_ پیچ شش گوش با کلاس A2، A4  و B8 (معروف به استیل) این پیچ از مقاومت بالایی برخوردار است. دچار خوردگی نمی شود. در محیط های با رطوبت بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

۵_پیچ شش گوش کلاس 10/9(HV)

کاربرد اصلی پیچ HV  در صنعت ساختمان سازی است. پیچ HV در مقایسه با سایر پیچ ها دارای گل بزرگتر و رزوه ی کوتاه تر است. آنها کاملا از لحاظ سایز و ابعاد با کلیه ی پیچ ها متفاوت هستند. به این دلیل که HV دارای کاربرد گسترده ای در صنعت ساختمان سازی است در لیست تولید بسیاری از شرکت ها قرار گرفته است.

چون HV  در اتصالات اصطکاکی مورد استفاده واقع می شود باید از تمام آزمایشات سر بلند بیرون بیاید و برای عرضه به بازار با دقت بیشتری همراه باشد.

سه استاندارد  معروف که برای همه ی پیچ های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد شامل حال HV نیز می شود. DIN 6914، ASTM A490، ISO7412. از استاندارد های شاخص در صنعت پیچ و مهره سازی هستند.

پیچ HV در بسیاری از سازه های فلزی مورد استفاده قرار می گیرد از جمله توربین های بادی، نیروگاه ها، نصب تیر آهن، اسکله های فلزی، تولید ماشین آلات کشاورزی، پل های فلزی، صنایع خودرو های سنگین.

برای نصب این پیچ ها نیز از مهره های متناسب با هر پیچ  استفاده می شود. مهره های شش گوش عبارتند از مهره ی شش گوش جوشی، مهره ی شش گوش واشردار، مهره ی شش گوش گوش بلند و….

۶_ پیچ شش گوش سر واشردار

این نوع پیچ در زیر سر شش گوش خود یک واشر از جنس خودش دارد که باعث آب بندی در کار می شود و در دو نوع خودکار و معمولی موجود می باشد.

۷_ پیچ شش گوش فلنجی

۸_ پیچ شش گوش گل درشت

 

 محاسبه ی مقاومت پیچ شش گوش

برای اینکه مشخص شود پیچ شش گوش چه میزان وزن را می تواند متحمل شود باید مورد محاسبه قرار بگیرد.

برای مثال اگر قصد دارید از یک پیچ، با کلاس ۸/۹ استفاده کنید میباید عدد ۹ را ضرب در  ۱۰ بکنید که عدد ۹۰ به دست می آید. پس مشخص می شود که این پیچ قادر به تحمل ۹۰ کیلوگرم وزن است.

برای استفاده از این پیچ ها می باید محاسبات وزن را در نظر داشت و در اجرای پروژه ها این محاسبات را رعایت کرد.

صنایع مصرف کننده ی پیچ شش گوش

امروزه صنایع گوناگونی از این پیچ ها استفاده می کنند. از جمله ی این صنایع می توان به صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، اتصالات انواع ماشین آلات کشاورزی، راه سازی و صنعت آب و فاضلاب اشاره کرد.

در صنایع ساختمانی نیز پیچ شش گوش به کرات مورد استفاده قرار می گیرد. ساختمان هایی چون استادیوم های ورزشی، سوله ها، پل ها، ساختمان های مسکونی و تجاری از این قبیل ساختمان ها هستند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]همراه با پیشگامان پیچ پارس[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Exit mobile version