info[a]pppars.com
۰۲۱-۲۶۴۰۱۰۱۲

( ۱۵ الی )

گرید پیچ یا کلاس پیچ

[vc_row][vc_column][vc_column_text]گرید پیچ (bolt grade). که به آن کلاس پیچ نیز گفته می شود یکی از ویژگی های مشخص کننده پیچ ها می باشد. این مشخصه به افرادی که قصد تهیه و انتخاب پیچ و مهره به منظور مصارف صنعتی و یا ساختمانی را دارند این امکان را می دهد که بنا به نوع پیچ و مهره مورد نظر، کاربرد آن. (در صنعت و یا ساخت بناها و سازه های اسکلت سازی)، استحکام و موارد دیگر بتوان آسان تر جهت تهیه و خرید پیچ و مهره های مورد نیاز در صنایع مختلف اقدام کرد. چرا که از هر نوع پیچ و مهره بطور دلخواه نمی توان در هر جا استفاده کرد.

معمولا در دنیای صنعت گفته می شود که هر چه گرید (کلاس) پیچ و مهره ها بیشتر باشد، به معنای ساخت پیچ و مهره از آلیاژهای مناسب تر است. در نتیجه مستحکم تر و قویتر است. به ویژه در مورد پیچ های شش گوش که گرید آنها اهمیت زیادی دارد. به این ترتیب می توان پیش از استفاده و نصب، در مورد انتخاب آنها راحت تر تصمیم گیری کرده و اقدام به سفارش پیچ و مهره و سپس آماده سازی های اولیه جهت نصب و اتصال آنها کرد.

در دنیای صنعت امروز کیفیت اهمیت زیادی دارد. یکی از معیارهای مهم تعیین کننده کیفیت در صنایع امروزی، دوام و استحکام قطعات و ابزارهای صنعتی و یا ساختمانی است. در مورد پیچ و مهره ها نیز این مسئله صدق می کند که البته در مقالات دیگر از جمله کاربرد پیچ شش گوش در صنعت و انواع پیچ های ساختمانی این مسئله توضیح داده شده است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]پیچ HV[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

نحوه شناسایی گرید یا کلاس پیچ ها:

همانطور که گفتیم امروزه هر پیچ صنعتی و یا ساختمانی دارای گرید است. البته گریدها نیز خود بر اساس نوع استانداردهای پیچ ها .(استاندارد پیچ ومهره های ساختمانی و یا صنعتی) با یکدیگر متفاوت هستند. بطوری که گریدهای پیچ ها در استاندارد DIN آلمان با گریدهای مشابه در استانداردهایی مانند ASTM متفاوت است. بنابراین باید به کدهای گرید در این زمینه توجه کرد. معمولا گرید پیچ های با دوام و استحکام بالا، بر روی سر آنها حک شده است.

 

گرید پیچ

در حال حاضر از مهمترین گریدهای پیچ ها در استاندارد DIN می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کلاس: 3.6  4.6  4.8  5.6  5.8  6.8  8.8  9.8  10.9  12.9

همانطور که مشاهده کردید در حقیقت گرید پیچ ها یک عدد اعشاری است. این عدد هر چه بزرگتر باشد، نشان دهنده افزایش میزان کربن در آلیاژ فولاد و در نتیجه قویتر بودن و افزایش استحکام پیچ و مهره است. عدد سمت چپ نشان دهنده استحکام کششی پیچ است. عدد سمت راست نشانگر عدد بدست آمده از تقسیم عدد استحکام کششی اسمی بر عدد استحکام تسلیم پیچ است.

پیشگامان پیچ پارس[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]