info[a]pppars.com
۰۲۱-۲۶۴۰۱۰۱۲

( ۱۵ الی )

گرید 8-8 در پیچ به چه معناست

[vc_row][vc_column][vc_column_text]گرید 8-8 در پیچ به مقاومت پیچ مربوط است برای داشتن اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

اگر با برخی لوازم مورد استفاده در سازه های مختلف مانند پیچ و مهره سر و کار داشته اید. احتمالا نام پیچ 8-8 یا پیچ گرید 8-8 (.Class 8.8 bolts) را نیز شنیده اید. اگر قصد خرید پیچ و مهره را به منظور مصرف در پروژه های ساختمانی و یا صنعتی دارید. پیچ گرید 8-8 که در ایران به پیچ خشکه نیز معروف است، یکی از بهترین گزینه های پیش روی شما است. جهت انتخاب از میان انواع پیچ ها می توانید این نوع را انتخاب نمایید. این نوع پیچ ها دارای مزایای فراوانی هستند که در ادامه ضمن معرفی کامل به آنها می پردازیم.

 

پیچ 8.8 چیست؟

همانطور که پیشتر در بخش های مختلف و همچنین سایر مقالات نوشته ایم، امروزه پیچ های مورد استفاده در صنعت و یا سازه های مختلف، دارای کلاس یا گرید هستند. در واقع عدد 8-8 نشانگر گرید پیچ است و این نوع پیچ جزو دسته پیچ شش گوش است.

اگر با استانداردهای پیچ و مهره ساختمانی و یا صنعتی آشنایی داشته باشید. متوجه خواهید شد که پیچ خشکه یا همان پیچ با گرید 8-8 جزو پیچ های مقاوم با درجه متوسط به بالا ارزیابی می شود. به همین جهت در بسیاری از پروژه های صنعتی و یا برخی از پروژه های حساس ساختمانی (.سازه های اسکلت فلزی بزرگ) استفاده می شود.

گریدهای دیگر

البته پیچ های دارای گرید 10.9 و 12.9 نسبت به این نوع پیچ ها، دارای استحکام بیشتری هستند. طبعا قیمت بیشتری نیز دارند. البته کاربردهای آنها نیز محدودتر است. عمدتا در سازه ها و مراکزی مورد استفاده قرار می گیرند که نیاز به استحکام بسیار بالایی دارند.

از طرف دیگر به این مسئله نیز باید توجه کرد که طبعا هر نوع پیچ دارای مهره و واشر هم کلاس خود است. باید از همان واشرها و یا مهره های مربوط به آن گرید استفاده کرد. برای مثال نمی توان جهت نسب پیچ 10.9 از مهره ها و واشرهای مربوط به گرید 8 استفاده کرد. در صورت انجام چنین کاری، ممکن است پیچ به خوبی در اتصال مورد نظر، سفت نشود و یا رزوه آن آسیب ببیند.

لذا هنگام خرید پیچ خشکه گرید 8-8 ، باید به فروشنده یا شرکت سازنده مهره و واشرهای متناسب با این نوع گرید را سفارش دهید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]گرید 8.8[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

مقایسه پیچ گرید 8-8 و سایر پیچ ها:

در زمینه مقایسه پیچ ها با گریدهای مختلف می توان به چند نکته توجه کرد:

• طول رزوه پیچ.
• گل پیچ.
• متریال بکار رفته در ساخت پیچ.

برای مثال طول رزوه و گل پیچ خشکه در مقایسه با سایر پیچ های شش گوش، به استثنای پیچ آلن تفاوت چندانی ندارد. اما اختلاف اساسی و مهم آن با پیچ های دارای گرید پایین تر (مانند پیچ 5.8.) و یا بالاتر (مانند پیچ 10.9) در اصل جنس و مقدار مواد بکار رفته در ساخت آن است. بطوری که فولاد بکار رفته در ساخت پیچ خشکه دارای میزان کربن بیشتری از پیچ های 5.8 و پیچ های دارای گریدهای پایین تر است. البته در مقایسه با گریدهای بالاتر دارای میزان کربن کمتری نسبت به پیچ 10.9 است.

نوع مواد بکار رفته در ساخت پیچ، مهره و حتی واشر می تواند تا حد زیادی درجه سختی یا تنسایل (tensile) آنرا تعیین کند. معمولا گفته می شود که نخستین عامل مهم در این راستا درجه و میزان کربن موجود در فولاد بکار رفته است.

مواد دیگر

(البته مواد دیگری نیز جهت ساخت و تولید پیچ های شش گوش گرید 8-8 استفاده می شوند. مانند: فسفر، گوگرد، منگنز و کروم ولی مجددا تاکید می کنیم که عامل اصلی در تعیین درجه سختی پیچ، کربن است).
در پایان این نکته را نیز باید در نظر گرفت که عموما پیچ های شش گوش گرید 8-8 از لحاظ کیفیت ساخت و دوام در برابر عوامل مختلف محیطی، تفاوت کمی با پیچ های 10.9 دارند. به همین جهت و با توجه به قیمت و هزینه ها، در بسیاری از پروژه ها می توان براحتی از پیچ خشکه استفاده کرد.

ضمنا این نوع پیچ ها بر حسب سایز دارای انواع گسترده ای هستند. قطر اسمی پیچ های 8-8 از mm 5 الی mm 42 متغیر است. حتی قطر مغزی و مساحت سطح این پیچ ها نیز متغیر است.

پیشگامان پیچ پارس[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]