info[a]pppars.com
۰۲۱-۲۶۴۰۱۰۱۲

( ۱۵ الی )

پیچ های ساختمانی در سازه ها و ساختمان ها

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

اهمیت پیچ های ساختمانی در سازه ها و ساختمان ها

در این مقاله قصد داریم اهمیت پیچ های ساختمانی در ساخت و ساز های ساختمانی و صنعتی را مورد بررسی قرار دهیم. امروزه تولید پیچ ها در کشورمان رونق گرفته و واردات آن ها تقریبا با کاهش روبرو شده است. به اختصار بیان خواهیم کرد که پیچ های ساختمانی در ۰ تا ۱۰۰ ساخت یک ساختمان حضور پر رنگ و حتمی دارند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

انواع کاربرد پیچ های ساختمانی

در صنعت ساختمان سازی پیچ های ساختمانی نقش مهمی را بر عهده دارند. ابر سازه ها و قطعات فلزی با آن هیبت و بزرگی برای اتصال و سر پا قرار داشتن به همین اشیاء کوچک چند سانتی متری وابسته هستند.

در ساخت یک ساختمان از اسکلت سازه گرفته تا کارهای پایانی درون ساختمان، پیچ ها حضور دائمی دارند. سازه های فلزی به مدد پیچ ها به هم متصل و بنای یک ساختمان تجاری یا مسکونی را پایه گذاری می کنند.

پیچهای ساختمانی انواع و کاربردهای متفاوتی دارند که به سبب  سایز، جنس و ساختار و همچنین به کار گیری هر یک از آنها در قسمت های مختلف یک ساختمان دسته بندی می شوند که به شرح زیر می باشند.

۱_ پیچ های اسکلت فلزی(سازه ها)

۲_ پیچ های نصب شیروانی

۳_ پیچ های فیکس کننده ی سنگ نمای ساختمان

۴_پیچ های کابینت

۵_ پیچ های کف پوش و …..

 

پیچ های ساختمانی در سازه های فلزی

پیچهای ساختمانی که در سازه های فلزی به مصرف در می آیند دارای گرید های مختلفی هستند. این پیچ ها بر اساس دسته بندی استاندارد ها به دو دسته تقسیم می شوند. فولاد ساده ی کربنی و فولاد های کم آلیاژ( پیچ های معمولی و پیچ های مقاوم)

در ساخت ساختمان، یا سازه ی فلزی نمی توان از هر نوع پیچ یا مهره ای استفاده کرد. پیچ مخصوص سازه دارای استاندارد و گرید های مختص به خودش می باشد از جمله ی این پیچ ها، پیچ خشکه ی، گرید ۸.۸، گرید 10.9(hv) و گرید 12.9 که همه گی از  فولاد آلیاژی هستند استفاده می شود.

سازه های فلزی

در سازه های فلزی بیشترین فشار کار بر روی پیچ ها می باشد. به همین خاطر اگر در انتخاب پیچ ها دقت لازم لحاظ نشود اسکلت ساختمان یا مثلا پل از مقاومت بالایی برخوردار نخواهد بود و بعد از مدتی دچار تخریب و خسارت خواهد شد.

البته انتخاب پیچ مصرفی به نوع آب و هوا و سازه های کوچک و بزرگ نیز بستگی دارد. در سازه هایی که شرایط سختی ندارند می توان از فولاد کربنی ساده( پیچ معمولی) استفاده کرد. مانند ساختمان های کوچک، خرپاها و مهاربند ها. اما در محیط های نامساعد باید از فولاد آلیاژی که ترکیبی از مس، نیکل و کروم را در ترکیب خود دارند بهره برد که مقاومتی بین ۸۰۰ الی ۱۲۰۰ مگاپاسکال دارند.

پیچ های ساختمانی[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]پیچ خشکه با گرید(۸.۸)

این پیچ، یک پیچ فولادی با گرید ۸.۸ می باشد که جزء پیچ های مقاوم با درجه ی متوسط رو به بالا می باشد. استفاده از پیچ خشکه در ساختمان سازی محدود است اما در پروژه های حساس ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. گرید 10.9 و 12.9 از مقاومت بالاتری نسبت به گرید ۸.۸ برخوردار هستند. مهم ترین عامل در استحکام پیچ ها میزان کربن موجود در فولاد است که در کلاس ۸.۸ و دیگر پیچ های با گرید  بالا استفاده شده اما مواد دیگری همچون گوگرد، کروم، منگنز و فسفر در ساخت آنها دخیل هستند.

  گرید 10.9(hv)

گرید10.9 مهمترین و پرکاربردترین پیچ شش گوش با درجه سختی بالاتر از گرید ۸.۸  در ساختمان سازی می باشد که کاربرد بیشتری از دیگر پیچ ها ی نام برده دارد. پیچ hv از لحاظ شکل و ظاهر با دیگر پیچ های ساختمانی کمی متفاوت است. گل بزرگتر و رزوه ی کوتاه تر از جمله ی این تفاوت هاست.

گرید 12.9

گرید 12.9 این گرید از هر دوی ۸.۸ و 10.9 مقاومت و درجه سختی بالا تری دارد. عدد ۱۲ در این پیچ بیانگر میزان بار کششی است که می تواند متحمل شود یعنی بار کششی برابر با ۱۲۰ کیلو گرم به صورت عمودی و عدد ۹ بیانگر میزان مقاومت این پیچ در مقابل تغییر شکل می باشد.

از پیچ های ساختمانی با مقاومت بالا ۹/۱۲[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

پیچ های ساختمانی و کاربرد های گوناگون

در قسمت های مختلف ساختمان پیچ ها کاربرد های اساسی دارند.

۱_ نصب شیروانی

شیروانی به این دلیل که در معرض باد و باران و عوامل جوی قرار دارد الزامیست که در محل استقرار خود فیکس و بدون حرکت نصب شود. از این رو از پیچ مخصوص شیروانی که پیچ سرمته یا نوک مته نام دارد استفاده می شود. پیچ سر مته علاوه بر محکم کردن شیروانی در جای خود دارای قدرت آب بندی در کار نیز می باشد. این پیچ به وسیله ی آچار بوکس یا آچار سر مته روی کار نصب می شود.

۲_ نصب سنگ نما

سنگ های استفاده شده در سنگ نما ممکن است بعد از مدتی به دلیل شرایط محیطی، شستشوی ساختمان یا  استفاده از ملات نامرغوب در پشت سنگ از ساختمان جدا شوند به همین دلیل با کمک پیچ تمام رزوه که تا انتها در سنگ جای می گیرند به همراه رولپلاک سنگ ها را در جای خود محکم می کنند.

۳_ نصب کابینت و ام دی اف

ورق های ام دی اف از چوب، سخت تر هستند بنابراین در نصب ورق های ام دی اف بر روی دیوار نمی توان از پیچ چوب استفاده کرد به این دلیل که باعث شکستگی و ایجاد ترک در کار می شوند. پیچ های خودکار ام دی اف که سر ستاره شکلی دارند مخصوص نصب ورق های ام دی اف می باشند.

۴_ نصب کفپوش و پارکت

برای نصب کف پوش و پارکت نیز از پیچ های ساختمانی مخصوص به آنها بهره می برند. این پیچ دارای دنده ی درشت و نیمه رزوه است و به صورتی طراحی شده است که هنگام نصب سر آن ها، هم تراز با سطح کفپوش قرار می گیرد و هیچ گونه برآمدگی در کار ایجاد نمی کند.

استاندارد پیچ های ساختمانی

شاخص ترین استاندارد پیچهای ساختمانی استاندارد DIN(آلمان) می باشد. استاندارد ASTM(آمریکا) و ISO(بین الملل) از دیگر استاندارد های شاخص محسوب می شوند. استاندارد های دیگری در این زمینه موجود می باشند اما از آنجا که این سه برند، شناخته شده و مورد اطمینان مهندسان و مالکان پروژه ها هستند از آنها استفاده می کنند.

از معروف ترین استانداردهای پیچ های ساختمانی در سازه های فلزی که در سطح جهان مورد استفاده هستند می توان به DIN 6914 ، ASTM A325، ASTM A 490 EN 14399 اشاره کرد. استاندارد A490 قدرت بالایی در تحمل سرما، گرما و فشار بر روی خود را دارا است. نوع این پیچ از آلیاژ فولاد است. پیچ های A325 از جنس فولاد با کربن پایین می باشند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]همراهان ما پیشگامان پیچ پارس[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]