info[a]pppars.com
۰۲۱-۲۶۴۰۱۰۱۲

( ۱۵ الی )

روش ارزیابی قابلیت اتصالات پیچی (1)

  • شرایط آماده سازی نمونه های آزمایشگاهی

برای انجام تست های ارزیابی قابلیت اطمینان، نمونه ها باید به دقت انتخاب شوند، که سخت ترین شرایط نمونه آزمایشگاه ممکن را بتوان با آنها ارزیابی نمود.

معمولاً ابعاد مهم در یک قطعه را بر روی نقشه فنی، با دامنه تلرانسی خاصی محدود می کنند. تا وقتی که ابعاد بحرانی قطعه در دامنه تلرانسی ذکر شده باشد، مشکلی اتفاقی نخواهد افتاد. قابلیت اطمینان یک قطعه را باید بر اساس ابعادی سنجید که ممکن است شرایط بحرانی را برای آن قطعه به وجود آورد.

شرایط نمونه پیچ آزمایشگاه

شرایط نمونه آزمایشگاه

مثال :

مثلاً نیروی کششی اولیه یک پیچ، بیشترین تأثیر را در بازدهی و قابلیت اطمینان یک اتصال پیچی دارا می باشد. هرچه نیروی کششی پایین تر باشد، شرایط نامطلوبی از نظر شکست خستگی، شل شدن پیچ، لغزش و جدا شدن قطعات به وجود می آید. بنابراین به هنگام تست باید حداقل نیروی کششی محاسبه شده را برای ارزیابی شرایط ذکر شده به کار برد. از طرف دیگر، هرچه نیروی کششی اولیه پیچ بالاتر باشد، شرایط نامطلوبی از نظر تغییر شکل پلاستیکی قطعات متصله، گیر کردن احتمالی بعضی قطعات، شکست با تأخیر پیچ، ایجاد ترک در اثر تنش و خوردگی و یا شکست استاتیکی پیچ به وجود خواهد آمد. بنابراین برای ارزیابی این شرایط باید حداکثر نیروی کششی اولیه را به کار گرفت.

البته هم حداقل نیرو و هم حداکثر نیرو، در دامنه تغییرات مجاز محاسباتی قرار دارند. ولی این نیروها هستند که احتمالاً باعث بروز شرایط نامطلوب خواهد شد. روش آماده سازی (ساختن) نمونه های آزمایشگاهی باید به گونه ای طراحی شود که برای انجام تست مناسب باشند.

گاهی اوقات لازم است پارامترها را به گونه ای خاص در نظر گرفت. مثلاً برای ایجاد حداقل نیروی کششی اولیه مجاز در یک پیچ، باید حداقل گشتاور سفت کردن و حداکثر ضریب اصطکاک رزوه ها را حداقل در نظر گرفت.

سطح قطعات متصله :

سطح قطعات متصله، که به عنوان نمونه آزمایشگاهی استفاده می شوند، ممکن است زبر یا ناهموار باشد. این ویژگی ها باعث شل شدن ناخواسته پیچ خواهند شد. یک پیچ با سختی پایین نیز استحکام استاتیکی لازم را نخواهد داشت. بنابراین اگر در طراحی تشخیص داده شده که سطح قطعات می تواند زبر باشد و یا استحکام پیچ می تواند پایین باشد، باید در صورت امکان تست را با چنین قطعاتی انجام داد تا بدترین شرایط تست فراهم شود. معمولاً قطعات نمونه آزمایشگاهی با دقت بالایی ساخته می شوند. ولی اگر نمونه ها تفاوت زیادی با قطعات واقعی تولیدی داشته باشند، نمی توان ارزیابی درستی از قابلیت اطمینان مجموعه به دست آورد.

منبع: کتاب اتصالات پیچی

نویسنده :توموتسوگو ساکائی