info[a]pppars.com
۰۲۱-۲۶۴۰۱۰۱۲

( ۱۵ الی )

مقدمه ای از کتاب مرجع کاربردی رنگ و پوشش بر پایه اطلس فیتز

مقدمه ای از کتاب مرجع کاربردی رنگ و پوشش بر پایه اطلس فیتز

الف- رنگ و پوشش

فاکتورهاي متعددي در زمان انتخاب متریال براي کاربردهاي خاص تأثیرگذار است. از جمله این پارامترها میتوان به خواص فیزیکی و مکانیکی، قابلیت کارآیی، مقاومت به خوردگی و هزینه اشاره نمود. متریال هاي مقاوم به خوردگی زیادي وجود دارد که در شرایط خورنده از خود مقاومت خوبی نشان می دهند ولی از دیدگاه روش هاي ساخت، شکل دهی و هزینه مقرون به صرفه یا عملی نمیباشد. اما با استفاده از رنگ و پوشش میتوان در عین حال که از متریال با قیمت هاي مناسب و شرایط مطلوب استفاده کرد، خواص مقاومت به خوردگی آن را نیز بهبود بخشید.

با به کار بردن رنگ و پوشش مناسب میتوان سازه هاي فلزي را در برابر خوردگی مقاوم نمود. انتخاب سیستم رنگ متناسب با شرایط کاربري خاص بسیار حائز اهمیت خواهد بود. همانگونه که مقاومت به خوردگی آلیاژهاي مختلف متفاوت است، مقاومت به خوردگی سیستمهاي رنگ و پوشش نیز متفاوت خواهد بود.

ب- کتاب مرجع کاربردي رنگ و پوشش بر پایه اطلس فیتز

با توجه به اهمیت سیستم رنگ و پوشش در حفاطت از خوردگی تأسیسات و نظر به کمبود مراجع داخلی، بر آن شدیم تا یک مرجع کامل در زمینه رنگ و پوشش تهیه نماییم به گونه اي که تمامی نیازهاي یک بازرس رنگ و پوشش را برآورده نماید. به همین ترتیب با لطف خداوند متعال این مهم پس از یک سال تلاش میسر گردید و توانستیم سهمی کوچک در خدمت به جامعه فنی و مهندسی داشته باشیم.

در نگارش کتاب تمامی واژگان معادل فارسی به کار رفته از فرهنگ خوردگی، جوشکاري و متالورژي برگرفته شده و قواعد نگارشی دستور ادبیات زبان فارسی نیز به کار گرفته شد.

ساختار این کتاب بر پایه اطلس کاربردي رنگ و پوشش فیتز بنا نهاده شد و سپس با توجه به مدارك و منابع مورد نیاز از صفر تا صد یک سیستم رنگ و پوشش، سایر فصل ها و مراجع به آن اضافه گردید و به اصطلاح تقاطع ضربدري با استانداردهاي کاربردي رنگ و پوشش داده شد. همچنین تصاویر عملی زیادي از صنایع داخلی به تناسب موضوعات قرار داده شد تا عملاً یک سفر مجازي به دنیاي رنگ و پوشش داشته باشیم.

فصل اول

در فصل اول ابتدا به عیوب جوشکاري که قبل از اعمال هر سیستم رنگ و پوشش نیاز به برداشتن دارد، پرداخته شد و حتی به معیارهاي پذیرش این عیوب بر اساس استانداردهاي رایج صنعتی نیز پرداخته شد.

فصل دوم

در فصل دوم به بررسی درجات مختلف تخریب و فرسایش سطوح و الزامات رفع این عیوب قبل از پوشش دهی پرداخته شده است.

فصل سوم

در فصل سوم الزامات استانداردهاي اجرایی در زمینه روشهاي تمیزکاري پاششی به وسیله ذرات خشک ساینده، درجه بندي انواع زنگ زدگی و درجات تمیزکاري تشریح گردید و درجات تمیزکاري با پاشش آب در فصل چهارم بررسی می شود.

فصل پنجم

مبحث زیباي انواع عیوب رنگ و پوشش مزین به تصاویر جامع و رنگی از موارد عملی داخلی به همراه استانداردهاي مربوطه و میزان حد پذیرش، فصل پنجم را به عنوان یکی از فصول کاربردي مطرح می سازد.

فصل ششم

در فصل ششم نیز سفري به دنیاي صنعت دریایی و مبحث فولینگ و پوشش دهی دریایی با تصاویر چشم نواز دریایی از صنایع فراساحل کشور خواهیم داشت. فصل ششم و بارناکال هاي دریایی، داستان تن تن و میلو، زمانیکه کاپیتان هادوك از بارناکال ها به عنوان نفرین یاد میکرد، را در اذهان زنده میکند.

فصل هفتم

فصل هفتم یک فصل فوق العاده کاربردي صنعتی در زمینه استانداردهاي مختلف به شیوه جداول کاربردي است. در این فصل مهمترین رفرنس ها و جداول مورد نیاز روزمره که از استاندارهاي مختلف برداشت شده با ذکر استاندارد مرجع مربوطه و حتی شماره صفحه استاندارد آن بیان گردیده است.

شایان ذکر است به منظور لیست (C) بالا بردن کیفیت، تمامی این جداول تایپ گردید. به این مقدار بسنده نگردید و حتی در ضمیمه کامل استانداردهاي کاربردي مربوط به رنگ، پوشش و خوردگی به صورت طبقه بندي شده بر اساس استانداردهاي مختلف گردآوري شد تا خوانندگان کتاب به راحتی به استانداردهاي مربوطه دسترسی پیدا کنند و تمامی این استانداردها در (CD) کتاب پیوست گردید.

ضمائم خیلی خوبی را در این کتاب براي خوانندگان و صنعتگران عزیز تدارك نمودیم تا کتاب را به یک مرجع کامل در زمینه رنگ و پوشش تبدیل نماییم.

رنگ و پوشش

ج- راز طرح جلد

طرح روي جلد برگرفته از مکعب روبیک است، علت انتخاب این امر چه بود؟ مکعب روبیک داراي شش وجه و شش رنگ است که میتواند 43 تریلیون جایگشت براي ترکیب رنگهاي متفاوت داشته باشد، مشابه این قضیه نیز براي سیستم هاي رنگ و پوشش است که میتوانیم تعدد بسیاري در انتخاب سیستم رنگ و پوشش داشته باشیم.

هدف از مکعب روبیک این است که تمامی رنگ هاي آن در وجه خود و به صورت درست درکنار هم قرار بگیرند، دقیقاً همین مورد را هم در سیستم رنگ و پوشش داریم. اگر در انتخاب سیستم رنگ و پوشش، آماده سازي سطح و رعایت پارامترهاي مؤثر دقت نکنیم منجر به عیوب در سیستم رنگ و پوشش میشود، که در طرح جلد نیز نمایی از عیوب رنگ و تست هاي مربوطه به فراخور به تصویر کشیده شد. پس زمینه طرح جلد کتاب نیز برگرفته از عیب پوست پرتقالی است.

طرح پشت جلد کتاب برگرفته از طرح دم پرنده سیمرغ است. سیمرغ مظهر خرد تمام و بی نقص است که پاسخ تمام پرسش ها را در خود دارد، دانا و خردمند است و به رازهاي نهان آگاهی دارد و در این مرجع نیز سعی نمودیم تمامی رازهاي مربوط به پوشش را آشکار سازیم. همچنین با الهام از غزل 309 استاد سخن حضرت سعدي (غزل معروف رنگ رخسارم خبر میدهد از سر ضمیر) یک بیت البته نه شاعرانه ولی در حد توان براي وصف پوشش و اهمیت مرجع نوشته شد.
اثر طرح جلد نیز کاري خلاقانه از مهندس محمد جواد غلامی با همکاري مهندس آذر غلامی است.

د- دعوت نامه

در این کتاب سعی نمودیم رنگ و پوشش را با تصاویر واقعی از دنیاي صنعت و استانداردهاي کاربردي به صورت جذاب براي مطالعه و درك آن، به نگارش درآوریم. مرجع رنگ و پوشش بر پایه اطلس فیتز را با تمام وجودمان ترجمه و گردآوري نمودیم و اکنون شما را به سفر به دنیاي رنگ و پوشش دعوت مینماییم.
سفر خوبی در دنیا زیباي رنگ و پوشش برایتان آرزومندیم و اگر در این سفر نکته اي خاص مدنظرتان بود از طریق پست الکترونیکی زیر با نویسندگان در میان گذارید.
Khayer.ebrahim@gmail.com
Gholami.azar@gmail.com
نویسندگان:
ابراهیم خیر
آذر غلامی
آبان 1397

—– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —–

پیشگامان پیچ پارس تولید کننده انواع مختلف پیچ و مهره با کیفیت در صنعت ایران

—– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —– —–